ابط الجوزا از آسمان ناپدید می گردد!، عکس

به گزارش زعفران، ستاره درخشان ابط الجوزا، عضو برجسته صورت فلکی شکارچی، قرار است در 11 دسامبر به وسیله سیارک لئونا پنهان گردد. این اتفاق که انتظار می رود بیش از 10 ثانیه طول نکشد، باعث می گردد ستاره به طور موقت از دید ناپدید گردد.

ابط الجوزا از آسمان ناپدید می گردد!، عکس

تینا مزدکی- رخ داد این رویداد مجذوب کننده در آسمان شب روز سه شنبه 20 آذر در حدود ساعت 20:17 پیش بینی می گردد.

این غیبت نادر، ابط الجوزا، یکی از درخشان ترین ستارگان آسمان را برای چند ثانیه نامرئی یا حداقل تا حد زیادی کم نور می نماید.

ابط الجوزا ، بعلاوه به عنوان Alpha Orionis شناخته می گردد، جزء مهم صورت فلکی شکارچی است که شانه راست قرمز شکارچی را نشان می دهد.

هزآنچه باید از ابط الجوزا بدانید

اِبط الجوزا یا شبان شانه یا آلفای شکارچی نخستین ستاره پرنور صورت فلکی شکارچی و به طور میانگین دهمین ستاره درخشان آسمان شب است.

این ستاره، یک اَبَرغول سرخ متغیر با دوره ای چندصد روزه است. ابط الجوزا ستارهٔ غول پیکری است که قطر آن در حدود یک میلیارد و شش صد میلیون کیلومتر است، یعنی تقریباً بیش از هزار و صد برابر قطر خورشید که یک میلیون و سیصد هزار کیلومتر است.

ستارهٔ شبان شانه به قدری بزرگ است که اگر به جای خورشید در مرکز منظومهٔ شمسی قرار گیرد، تا دو سوم مدار مشتری را اشغال می نماید. شبان شانه پس از خورشید دومین قطر ظاهری بزرگ را دارد.

واژهٔ ابط الجوزا عربی است و معنی واژگانی آن کتف میانی یا همان میان شانه است.

منیع: gizmodo

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 آذر 1402 بروزرسانی: 17 آذر 1402 گردآورنده: gsaffron.ir شناسه مطلب: 734

به "ابط الجوزا از آسمان ناپدید می گردد!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابط الجوزا از آسمان ناپدید می گردد!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید